Päivitetty 2.7.

Huom! Hallituksen 4.5. tiedottamien uusien linjauksien johdosta eri rajoitustoimia aletaan purkaa hallitusti vähitellen. Valmiuslain mukaisista toimivaltuuksista luovuttiin ja poikkeusolot päättyivät 16.6. Käytännön järjestelyt vievät kuitenkin jonkin verran aikaa ja pyrimme informoimaan avautumisista ja palveluiden saatavuudesta sitä mukaa, kun tietoa tulee.

Koronavirus (COVID-19): tietoa vierailijoille

Löydät päivitettyä tietoa koronaviruksen tilanteesta sekä Espoossa ja Suomessa matkustamisesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n sivustolta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

Re-open EU -palvelu kertoo ajankohtaiset tiedot matkailusta ja maiden välisistä matkustusrajoituksista https://reopen.europa.eu/fi

Lisätietoa koronaviruksesta englanniksi löytyy WHO:n sivustolta: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Terveystietoa vierailijoille (päivitetty 2.7. klo 11.00)

Jos vierailija kokee äkillisen hengitystieinfektion oireita kuten kuumetta, yskää ja hengenahdistusta ja/ tai hänellä on syytä epäillä altistuneensa koronavirukselle, on lääketieteellistä neuvoa syytä kysyä viipymättä.

Vierailijoita kehotetaan ottamaan ensin puhelimitse yhteyttä Päivystysapuun numeroon 116 117.

Terveystietoa espoolaisille – www.espoo.fi/koronavirus (päivitetty 2.7. klo 11.00)

Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, pysy kotona - jos oireesi ovat vakavia, kysy puhelimitse toimintaohjeita. Terveysasemalle voi tulla vain ajanvarauksella. Oireesi arvioidaan aina ensin puhelimessa.

Koronatestaus ja oirearviot:

Itsehoito-ohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Tapahtumat ja palvelut Espoossa (päivitetty 2.7. klo 11.00)

Julkiset kokoontumisissa suositellaan noudatettavan turvaetäisyyksiä ja hygieniaohjeita.

Yli 500 henkilön yleisötilaisuudet ovat kiellettyjä 31.7. asti. Ulkotiloissa järjestettävissä tilaisuuksissa, joissa on käytettävissä useita katsomolohkoja tai yleisölle tarkoitettuja rajattavissa olevia alueita, on mahdollista järjestää yli 500 henkilön tilaisuuksia 1.7. lähtien.

Enintään 50 henkilön sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet ovat sallittuja.

Yli 50 ja enintään 500 henkilön yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet sisätiloissa ja alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa on mahdollista järjestää erityisjärjestelyin.

Mikäli epidemiatilanne kehittyy edelleen ilman merkittäviä poikkeamia, voidaan 1. elokuuta 2020 alkaen sallia yli 500 henkilön tilaisuudet sisä- ja ulkotiloissa ja 1. lokakuuta 2020 alkaen luopua kokoontumisrajoituksista ja sallia kaikki tilaisuudet sisä- ja ulkotiloissa ilman määrättyä henkilömäärärajoitusta.

Kurkkaa Visit Espoon tapahtumakalenterin virtuaalitapahtumat kooste ja osallistu tapahtumiin kotisohvalta! Huomioithan, että muilta osin visitespoo.fi:n tapahtumakalenteri ei ole ajan tasalla toistaiseksi. Pahoittelemme tästä johtuvia virheitä tapahtumakalenterissamme. Yleisötilaisuuksien ja tapahtumien ajankohtaiset tapahtumatiedot kannattaakin tarkistaa tapahtumien omilta nettisivuilta.

visitespoo.fi:n tiedot palveluntarjoajien aukioloajoista eivät ole ajan tasalla. Suosittelemme vierailemaan tahojen omilla verkkosivuilla.

Visit Espoo on peruuttanut kaikki itse järjestämänsä tapahtumat toistaiseksi estääkseen koronaviruksen leviämistä. Kaikki Visit Espoon järjestämät sidosryhmätilaisuudet järjestetään Skype- tai Teams-kokouksena tai siirretään myöhäisempään ajankohtaan.

Liikkuminen Espoossa (päivitetty 2.7.)

Kotimaassa voi matkailla, kun noudattaa koronavirukseen liittyviä terveys- ja turvallisuusohjeita.

Kaikkea matkustamista tulee välttää sairaana. Matkan aikana tulee muistaa huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Tarpeettomia fyysisiä kontakteja pitää välttää. Matkailuyritysten tulee kiinnittää erityistä huomiota siivoukseen, varautumissuunnitteluun ja henkilökunnan kouluttamiseen.

HSL suosittelee välttämään tarpeetonta matkustamista ruuhka-aikana.

Matkailuneuvonta (päivitetty 2.7. klo 11.00)

Matkailuneuvontamme palvelee sähköisesti sekä puhelimitse. Voit olla yhteydessä puhelimitse soittamalla, tekstiviestillä tai WhatsAppin kautta. Numero +358 (0)43 824 6866 vastaa klo 9-16. Vaihtoehtoisesti yhteyttä voit ottaa sähköpostitse visit@espoo.fi tai Facebookissa sivujemme Visit Espoo kautta.

Esitetilausten toimitus on keskeytetty toistaiseksi.

Espoon asiointipisteet palvelevat normaalisti, lukuunottamatta Espoonlahden asiointipistettä, joka  pysyy toistaiseksi suljettuna. https://www.espoo.fi/asiointi

Helsingin seudullinen matkailuneuvonta palvelee Helsinki-Vantaan lentoasemalla, Terminaali 2, tuloaula 2 A,